måndag 26 oktober 2009

Helgens eskapader!





Mycket späckad helg! Regn och rusk i lördags sa vi var runt Galerie Lafayette och shoppade pa Massimo Dutti och Benetton.. Det var helt underbart att ga in och ut i affärerna eftersom det nästan inte var nagot folk! Det är nämligen höstlov, sa även om Galerie Lafayette har förorts-taget i röven, var det ganska behagligt.
Pa kvällen hade vi bjudit in Olivier och Anne-Charlotte pa aperitif. Jag hade gjort skagenröra-snittar och färska räkor i olivolja och salt!


I Söndag tjänade vi ju en timma, sa vi gick upp tidigt (9h00) köpte tidningar och satte oss pa le square(se ovan) och drack kaffe och at croissanter. Vi fortsatte vidare till marknaden vid la motte-picquet. vi köpte färsk pumpa som jag ska göra soppa av samt en grillad kyckling. Vi fortsatte ner i 15e arrondissementet och hamnade i en liten pittoresk ostaffär där vi handlade tva sma goda bitar ost!
Till lunch at vi den grillade kycklingen med en quinoasallad och till det drack vi cider fran Bretagne. Tro inte att det ar san dar söt svensk cider! Denna cidern smakar som "äppelöl" och det ar fantastiskt gott!

Klockan 14h00 var vi pa matiné. Vi sag le petit Nicolas och den var bara för underbar! Läste boken pa franskan i gymansiet och blev helt föralskad i den lille parveln!
Efter bion gick vi till en uteservering och drack ett litet glas champagne innan vi gick hem och tränade pa philippes svenskaläxa! Det är verkligen inte lätt att förklara uttalsreglerna, varför heter det Kille trots att det är mjuk vokal bakom k:et?? hehe UNDANTAG!
Vid 19h började vi laga middagen och det blev hemmagjord lasagne! Bechamelsasen var inte sa lätt att fa slät men det gick tillslut....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar