Min hjârna ar mosig. Har en och en halv timma kvar ungefar. Sen kommer Philippe och hamtar mig och jag tanker "imposa" en restaurang ikvall. Orkar inte handla och laga mat!
Till lunch at jag en ytterst god sallad med linser, rivna morotter och rivna rodbetor! Och for att väga upp denna oerhörda nyttighet at jag typ 8 kakor.
Alexandra och Virginie at pasta utan nagonting pa och sen typ yoghurt till efterratt. For efterrätten ar verkligen OBLIGATORISK i Frankrike. När du än ater, lunch brunch eller middag sa hanger det med en liten dessert. Vilket jag tycker ar mycket bra, for da smaater man inte en massa utan man far stillat sockersuget i samband med en maltid. Kanns healthy.
De ar sa frukansvart smala här sa det lär ju funka deras diet! Det ar inte ens en diet, det ar en livvstil att "vara forsiktig" med vad och hur mycket man äter här nere. Bada män och kvinnor men sarskilt kvinnor. Hatar det. Att inte en enda javla tjej bara kan släppa loss o ata lite. Problemet är att de "unnar" sig allt egentligen, bara att de äter liiite av allt. Och de har ju sa rätt i det. Varfor applikeras detinte automatiskt pa mig?
Alla tjejer här äter frukost, en bra lunch och sedan en ordentlig middag. Och de gar ner för fulla muggar! För att de äter regelbunder och framför allt varierat!
Typ Virginie pa mitt jobb kolla in hennes dag:
Frukost: chokladflingor och mjolk, ett glas juice och en kaffe
Lunch: tonfisk, haricots verts,en tomat, bröd. Frukt och yoghurt till efterätt (ja sa javla vidrigt, men nyttigt!!!)
Middag: Hemmagjord paj med en grönsallad, en halv flaska vin (pa tva personer) och ost.
Efterrätt: fruktsallad.
Fyfan vad enkelt tänker jag. Jag gillar lite mer arbetad mat, men DETTA AR TRICKET!
Nar Philippe och jag har gäster kostar det massor av tid, pengar och planering. Philippe foreslog en gang att vi skulle bjuda pa fruktsallad som efterrätt. Jag höll pa att dö! Vadda fruktsallad? Det kan du ju fan inte pa en fin middag. pffff
En vecka senare var vi pa middag hos en av hans kollegor och kolla hennes meny:
Forratt: paprikor marinerade i olivolja och citron med mozzarella
Huvudrätt: Lammracks med morötter och fankal
Ost och grönsallad
Efterrätt: Melon
Kommentarer: Vad är det här? I Sverige far man en god potatisgratäng med nagon innovativ sallad och ett gott kött med SAS!! Melon? va?
Alla tyckte dock att detta var fantastiskt. Det jag har lart mig är att det inte behover vara sa fruktansvart komplicerat och smakrikt utan att la simplicité räcker till ibland.
Smala är de iallafall, fransyskorna. Kanske är det alla cigaretter de röker?