torsdag 5 november 2009

Idag är det jobbigt.

Idag vill jag hem. Det börjar bli oftare och oftare den här känslan. Jag är sa trött pa att alla ar otrevliga.
Hade tva svenskar pa jobbet idag och de var sa himla trevliga att jag började längta hem. Massor. Men jag antar att det bara är illusioner. Men det är svart att lata bli att längta och drömma om hur livet hade sett ut i Sverige.
Men en mycket klok vän sa till mig när jag var i Sverige senast att det bara är materiella saker. Stor lägenhet tex, vi bor som sagt pa 30 kvm och för vad vi betalar i hyra kan vi fa en 80 kvm i centrala Göteborg typ.

Men nu handlar det inte om det materiella längre utan om folks jävla pissattityd. Männen som var pa jobbet talade bla om hierarkin som härskar här. Det ar oerhört pafrestande om man kommer fran Sverige, att behöva huka under överheten. Alla mina franska vänner säger "men plugga da, sa blir du chef och da kan du trycka ner andra". Sa tänker dem här nere, men vad i HELVETE förandras? Ingenting! Kanske för mig, men inte ens det, för jag har ingen lust att leva i en sadan "ambiance".


Det här gar snart över.


Hade iallafall en UNDERBAR lunch med Pauline hier. Vi käkade pa Tribeca (vart stammisställe) drack vin och rökte (ja!).

torsdag 29 oktober 2009

Middag


Vi skulle gatt ut och atit igar, eftersom jag var claquee... Men vi bestämde oss för att aka till monoprix och handla lite istället. Det blev färska räkor, ett par goda ostar, rökt korv och annat smaskigt.. Vi satt faktiskt pa balkongen och at, sa milt var det!

Pa kvallen nar vi skulle sova och vi slackt lampan bad philippe mig tända. Pa tacket hade han lagt en present! En parfym! Coco Chanel , min favorit! sa sôtt!

onsdag 28 oktober 2009

Mos!

Min hjârna ar mosig. Har en och en halv timma kvar ungefar. Sen kommer Philippe och hamtar mig och jag tanker "imposa" en restaurang ikvall. Orkar inte handla och laga mat!

Till lunch at jag en ytterst god sallad med linser, rivna morotter och rivna rodbetor! Och for att väga upp denna oerhörda nyttighet at jag typ 8 kakor.
Alexandra och Virginie at pasta utan nagonting pa och sen typ yoghurt till efterratt. For efterrätten ar verkligen OBLIGATORISK i Frankrike. När du än ater, lunch brunch eller middag sa hanger det med en liten dessert. Vilket jag tycker ar mycket bra, for da smaater man inte en massa utan man far stillat sockersuget i samband med en maltid. Kanns healthy.

De ar sa frukansvart smala här sa det lär ju funka deras diet! Det ar inte ens en diet, det ar en livvstil att "vara forsiktig" med vad och hur mycket man äter här nere. Bada män och kvinnor men sarskilt kvinnor. Hatar det. Att inte en enda javla tjej bara kan släppa loss o ata lite. Problemet är att de "unnar" sig allt egentligen, bara att de äter liiite av allt. Och de har ju sa rätt i det. Varfor applikeras detinte automatiskt pa mig?

Alla tjejer här äter frukost, en bra lunch och sedan en ordentlig middag. Och de gar ner för fulla muggar! För att de äter regelbunder och framför allt varierat!

Typ Virginie pa mitt jobb kolla in hennes dag:

Frukost: chokladflingor och mjolk, ett glas juice och en kaffe
Lunch: tonfisk, haricots verts,en tomat, bröd. Frukt och yoghurt till efterätt (ja sa javla vidrigt, men nyttigt!!!)
Middag: Hemmagjord paj med en grönsallad, en halv flaska vin (pa tva personer) och ost.
Efterrätt: fruktsallad.

Fyfan vad enkelt tänker jag. Jag gillar lite mer arbetad mat, men DETTA AR TRICKET!

Nar Philippe och jag har gäster kostar det massor av tid, pengar och planering. Philippe foreslog en gang att vi skulle bjuda pa fruktsallad som efterrätt. Jag höll pa att dö! Vadda fruktsallad? Det kan du ju fan inte pa en fin middag. pffff
En vecka senare var vi pa middag hos en av hans kollegor och kolla hennes meny:

Forratt: paprikor marinerade i olivolja och citron med mozzarella
Huvudrätt: Lammracks med morötter och fankal
Ost och grönsallad
Efterrätt: Melon

Kommentarer: Vad är det här? I Sverige far man en god potatisgratäng med nagon innovativ sallad och ett gott kött med SAS!! Melon? va?

Alla tyckte dock att detta var fantastiskt. Det jag har lart mig är att det inte behover vara sa fruktansvart komplicerat och smakrikt utan att la simplicité räcker till ibland.

Smala är de iallafall, fransyskorna. Kanske är det alla cigaretter de röker?

Tungt

Hej!

Idag ar det ganska tungt, langtar hem.. Eller bort härifran, gäller att vara hardhudad i den här staden. Inte mycket mänsklig värme.

Igar var vi iallafall pa Cafpi och fick var offert pa banklan, 4 och en halv procents ränta! Sug pa den ni, fy sköven vad hög den är här nere! Plus alla extra kostnader forutom lanet. Advokaterna kostar 100 000 svenska kronor! Bara för att läsa igenom ett förbenat kontrakt.

Är mycket nere idag, skulle tagit med lite choklad. Funderar pa att ga bort till druggen och köpa ett par croissanter.

måndag 26 oktober 2009

Helgens eskapader!





Mycket späckad helg! Regn och rusk i lördags sa vi var runt Galerie Lafayette och shoppade pa Massimo Dutti och Benetton.. Det var helt underbart att ga in och ut i affärerna eftersom det nästan inte var nagot folk! Det är nämligen höstlov, sa även om Galerie Lafayette har förorts-taget i röven, var det ganska behagligt.
Pa kvällen hade vi bjudit in Olivier och Anne-Charlotte pa aperitif. Jag hade gjort skagenröra-snittar och färska räkor i olivolja och salt!


I Söndag tjänade vi ju en timma, sa vi gick upp tidigt (9h00) köpte tidningar och satte oss pa le square(se ovan) och drack kaffe och at croissanter. Vi fortsatte vidare till marknaden vid la motte-picquet. vi köpte färsk pumpa som jag ska göra soppa av samt en grillad kyckling. Vi fortsatte ner i 15e arrondissementet och hamnade i en liten pittoresk ostaffär där vi handlade tva sma goda bitar ost!
Till lunch at vi den grillade kycklingen med en quinoasallad och till det drack vi cider fran Bretagne. Tro inte att det ar san dar söt svensk cider! Denna cidern smakar som "äppelöl" och det ar fantastiskt gott!

Klockan 14h00 var vi pa matiné. Vi sag le petit Nicolas och den var bara för underbar! Läste boken pa franskan i gymansiet och blev helt föralskad i den lille parveln!
Efter bion gick vi till en uteservering och drack ett litet glas champagne innan vi gick hem och tränade pa philippes svenskaläxa! Det är verkligen inte lätt att förklara uttalsreglerna, varför heter det Kille trots att det är mjuk vokal bakom k:et?? hehe UNDANTAG!
Vid 19h började vi laga middagen och det blev hemmagjord lasagne! Bechamelsasen var inte sa lätt att fa slät men det gick tillslut....

torsdag 22 oktober 2009

Day by Geson

Alooora, ett par bilder fran min morgon:





<

tisdag 20 oktober 2009

Hyfs at folket!

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan

Sitter och dricker en trippel-expresso pa jobbet, har tolv timmar framför mig. Surfar runt pa DN som vanligt och min absoluta favorit ar Magdalena Ribbings vet och etikett- spalt!

När det regnar sa skvalar det...

Ja här duggar det tätt mellan inläggen vill jag säga!
Sitter (fortfarande) pa jobbet och har fruktansvärt mycket dötid. Sitter och planerar veckans matsedel, mycket roligt! Älskar att handla mat, är det bara jag?

Mandag (igar): Flamberade räkor med risotto (torkade tomater, charlottenlök, kronärtskocka, vitt vin och vitlök)
Tisdag: Kycklingpasta med marinerade oliver och vitlök
Onsdag: Kokt torsk med ägg och persiljesås (Ph's favorit!)
Torsdag: Lasagne Bolognese (ja hemmagjord självklart!)
Fredag: Restaurang!

Mat är ju bara för underbart och att man numera far bestamma helt själv när och hur man vill äta! Det innebar för mig i början att jag skippade frukost och käkade en pase chips till lunch... Det finns sadana perioder i livet, mycket viktigt att lata sig hallas!!

idag har jag ätit följande:

Frukost: 4 kex (bretonnes med äkta smör, och vad FAN menas med det egentligen, är det fejksmör i de andra? Annars tycker jag "färsk" som benämning pa mat är fantastisk! Typ ost gjord pa färsk mjölk, ja tro fan det! Att mjölken inte är härsken!! )
Lunch: Med Pauline pa Tribeca, Skaldjursrisotto och en cola light

Det är allt för tillfället, alltsa förstar ni att jag gör ett inlägg om mat, är saa hungrig!!!

CIDJ

Klockan ringde klockan 09h30 imorse, kändes som att bli överkörd av en truck.
Hade bestämt möte med Pauline vid Alma-bron (det var i den tunneln Diana dog 1997) för att ga vidare mot CIDJ som är ett informationscenter for ungdomar som vill plugga, jobba eller ha information om livet i Paris.

Vi fick träffa en radgivare som har tillgang till allt material gällande studier. Pauline vill plugga internationell lag och jag kommunikation. Bara att det ar sa forbannat komplicerat här! Jag funderar pa att bli pressattaché och da maste jag först ga tva ar i "prepa" som innebär att jag maste ga 2 ar till pa gymnasiet!!!! Alltsa vi ar separerade fran gymnasie-eleverna men det ar ungefar samma system....
Det som ar positivt med detta, är att jag kan jobba hälften av tiden och ga i skolan hälften eftersom det ar en yrkesskola. Sedan är det allra värsta att man maste ha en master i detta landet... Vilket innebär 5 ar. hohohohohoho... orka?

Nu är jag iallafall pa jobbet, mitt trygga underbara jobb.

måndag 19 oktober 2009




Det här är jag. Det ar Carolina som har tagit bilden. Vi lunchar med rosévin. Det är sa man gör pa kontinenten.

Nu börjar jag om!

Hej och välkomna till min nya blogg.

Antaligen är ni inte särskilt manga som kikar in, men det betyder ju inte att jag ska vara arrogant och inte hälsa er "le bienvenu".

Nagra punkter är viktiga att tänka pa när ni läser min blogg.
Jag har tillexempel inte ä eller ö eller den andra bokstaven med en ring pa sa dessa bokstäver far jag sla in manuellt. Vänta er alltsa ingen särbehandling nar det gäller bokstäver, för jag kommer glömma detta hur ofta som helst.

Jag bor som sagt i Paris och här talar man franska. Jag varken talar eller skriver särskilt ofta svenska, jag kommer göra extremt mycket satsfel. Stavningen sitter i saklart, men uttryck och sadär kan bli fel.

Ska försöka koppla min blackberry till bloggen sa jag kan lägga upp lite foton, för annars är bloggar aptrakiga.



Voilà,